Stále více českého chřestu se prodává nikoliv na farmářských trzích, ale v obchodních řetězcích. Například od největšího pěstitele, firmy Český chřest, šlo z jejich letošní 240tunové produkce k zákazníkům skrze řetězce 225 tun. Stojí za tím mimo jiné i pandemie koronaviru, kdy byly zavřené restaurace, naopak lidé více vařili doma, řekl dnes na tiskové konferenci za firmu Jan Charvát. Ministerstvo zemědělství se spolu s obchodníky a potravináři snaží podporovat prodej české zeleniny, dnes ocenilo tři prodejní řetězce jakožto nejlepší prodejce českého chřestu.
Podle ministerských informací se chřest do ČR dostal v 18. století a pěstoval se především na Moravě, nejvíce v Ivančicích. „Český chřest byl dodáván na císařský dvůr ve Vídni, do Německa nebo do Říma. Pěstování chřestu se omezilo v období obou světových válek, kdy bylo nutné zajistit výživu obyvatelstva, především obilovinami. V Ivančicích se konají od roku 1994 Slavnosti chřestu. V 90. letech minulého století Nizozemci obnovili tradici pěstování chřestu na Mělnicku, produkci chřestu následně vyváželi do Evropy,“ uvedl úřad. Od roku 2012 pak firmu vlastní čeští majitelé.
Podle Charváta byl letos jako každý rok problém se zaměstnanci na sezónní práce. Loni s příchodem pandemie se podle něj ukázalo, že práce na polích pro Čechy není, často přišli pracovat na jediný den. Zahraniční zkušení pracovníci jsou podle něj výkonnější. Nyní firma dodává hlavně do řetězců, část úrody ale prodá také ve své farmářské prodejně v Hostíně u Vojkovic.
„Za pouhé tři roky narostl podíl prodeje českého chřestu z pultů obchodních řetězců z 60 na 90 procent prodaného objemu. Jde přitom o naši ikonickou zeleninu, která se na dlouhá desetiletí z českých polí vytratila. Její návrat je jedním z rostoucí řady příkladů fungující spolupráce zemědělců a obchodních řetězců,“ řekl dnes novinářům prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Spolu s ministerstvem a Potravinářskou komorou ČR chce dále podporovat tuzemské producenty zeleniny a ovoce.
Ministerstvo požádalo 13 největších obchodních řetězců ohledně údajů o jejich prodeji chřestu. Dnes pak jako nejlepší prodejce ocenilo Kaufland, Lidl a Billu.
ČTK