Zemědělci si stěžují na praktiky obchodních řetězců. Agrární komora ČR na sociálních sítích upozornila na to, že pěstitelé brambor byli v minulých týdnech pod tlakem řetězců, které chtěly dát brambory do akčních nabídek. Podle komory by ale náklady nesli pěstitelé. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza sdělil, že jde o normální postup obchodníků, podobně jako v automobilovém průmyslu.
„Pamatujete na kilo brambor v akci za jednu korunu? Teď pro změnu supermarkety postupně zavedly obří slevy na rané brambory. V tom by možná nebyl až takový problém. Jenže po zveřejnění první slevové akce na brambory v Globusu, který snížil cenu o 55 procent, zaznamenali producenti enormní tlak na cenu i od ostatních řetězců, protože i ony chtěly dát brambory do různých akčních nabídek. Kdo ale nese náklady? Pěstitelé!“ argumentují zástupci komory.
Podle ní jdou praktiky obchodních řetězců „až na krev“. „Chtějí co nejlevněji nakoupit a co nejdráž prodat. Pokud pěstitel nedodá za určenou cenu, jednoduše ho řetězce vylistují a nahradí ho někdo jiný. Třeba z ciziny,“ dodala komora.
Prouza sdělil, že podobně se chovají všechny obchodní obory. „Je to stejné jako když Škoda sežene třeba čipy do svých aut za nižší cenu, tak o minimálně stejné podmínky projeví zájem i Renault, KIA či Toyota. Nastavování cen je součástí obchodní a marketingové strategie jak výrobců, tak i prodejců. A je přitom jedno, zda jde o zemědělce, výrobce čipů anebo prodejce hřebíků,“ sdělil Prouza.
Podle něj je nejdůležitější, co je ochotný akceptovat zákazník. Podle něj svaz obchodu podporuje hlavně spokojeného spotřebitele. „Český spotřebitel je však stále náročnější – rostou očekávání na kvalitu, oblíbenost BIO zboží, českého zboží, ale taky na kvalitu doprovodných služeb. I díky tomuto mixu patří dnešní retail k evropské špičce se všemi pozitivními důsledky pro zákazníka jak z pohledu nízkých cen, tak i širokého výběru,“ doplnil.
Mluvčí Globusu Aneta Turnovská uvedla, že se řetězec pouze snažil brambory zákazníkům více zpřístupnit. „To však neznamená, že atraktivní prodejní cena by byla stanovena na náklady našich dodavatelů. Odmítáme, že bychom naše dodavatele nutili dodávat své zboží za podnákladové ceny. Ohledně zmíněného akčního prodeje nových brambor můžeme uvést, že náklady na tuto mimořádnou nabídku jsou neseny ze strany společnosti Globus, jakožto vstřícný krok vůči jejím zákazníkům,“ uzavřela.
ČTK