Farmáři z Držovic u Úštěka na Litoměřicku mají za to, že se po loňském propadu tržeb kvůli zdražování začíná situace na trhu stabilizovat. O mléčné výrobky mají však menší zájem drobné obchody, některé krachují. Řekli toi manželé Jakub a Jana Laušmanovi, kteří farmu v malé vesnici vlastní. Největší zájem z jejich produkce je o držovický okáč – sýr ementálského typu, čerstvé kozí sýry, dlouhozrající ovčí sýr pecorino, sýry na gril a ovčí jogurty.
Rodina se na Litoměřicko přestěhovala z Prahy v roce 2002, kdy také začala s budováním farmy. Tehdy byly ve stáji tři kozy a na dvorku pobíhal pes. Oficiálně farma funguje od roku 2009. V současné době farma zaměstnává šest lidí. Manželé v průběhu let provoz modernizují, v poslední době se zaměřují na energetické úspory. V mlékárně v poslední době přibylo i nové pasterizační zařízení.
Produkty jsou vyrobeny zejména z kozího mléka. Některé pak z ovčího a část produkce je také z kravského. Na statku manželé chovají několik druhů koz a ovcí, kravské mléko odebírají od nedalekého dodavatele. „My teď dojíme zhruba 250 koz a ovcí dohromady a celkově máme většinou kolem 300 zvířat, teď je tady hodně jehňat a kůzlat,“ doplnila Laušmanová. Kozy dojí zhruba tři až šest litrů mléka denně, ovce dojí o něco méně.
Zezačátku prodávali farmáři své výrobky hlavně v Praze. Během let si však výrobky našly své odběratele i v Ústeckém kraji, zejména na Litoměřicku, ale také na Děčínsku či Lounsku. V Ústí nad Labem pak mohou zákazníci několik produktů najít i v bezobalovém obchodu Špajz. Nejvíc produktů se v regionu prodalo během pandemie koronaviru. „Lidé nás chtěli podpořit a objednávali si,“ uvedla Laušmanová s tím, že pro tyto účely tehdy posloužil e-shop, mléčné výrobky poté farmáři lidem vozili domů. Pandemie ale byla i přesto těžkým obdobím pro podnikání, uvedli manželé. „Dojížděli jsme na nedostatek pracovních sil, protože nám tři kolegyně ze čtyř odešly na nekonečné ošetřovačky, takže nás bylo strašně málo a mléko teče pořád,“ podotkla Laušmanová.
Nejtěžší byl podle manželů loňský rok, kdy s příchodem války na Ukrajině, inflací i zdražováním energií lidé začali šetřit. „Tam se dost projevilo spotřebitelské chování a váhání, protože všichni mysleli na energetickou krizi a na válku, drahou naftu a všichni dost přemýšleli, co si koupí,“ řekl k tomu Laušman. Letos se podle něj začíná obchodu opět pomalu dařit. Laušmanovi mají za to, že jim letos k vyššímu prodeji zřejmě pomohlo ukončení činnosti některých konkurentů. „My je spíš pokládáme za kolegy a je nám líto, že někdo činnost ukončil,“ uvedl Laušman. Produkty pár příliš nezdražil, přestože platí mnohonásobně víc třeba za obalové materiály. Kromě farem ukončují činnost také menší obchody, kam pár své výrobky dodává, proto se teď soustředí na vyhledávání nových odběratelů.
ČTK