Husy se v ČR chovají na 50 hospodářstvích, do listopadu se jich v ČR vylíhlo zhruba 171.000, přibližně o 5000 méně než loni. Sdělila to předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie a tajemnice Agrární komory ČR Gabriela Dlouhá. Středeční svátek svatého Martina je dnem jejich největší roční konzumace. Podle komory přibývá v posledních letech obchodníků, kteří nabízejí na sváteční stůl husu z českých chovů. Jinak se do ČR většinou vozí z Maďarska.
„Letošní rok je kvůli pandemii koronaviru jiný. Vzhledem k jarním omezením se na trzích prodávalo méně housat, což byl pro chovatele problém. V ČR vylíhlá housata totiž primárně nesměřují na export, ale jsou vykrmována spíše u malochovatelů a tradičních menších výkrmců hus, kteří mají již své stálé odbytové kanály,“ uvedla komora. Vzhledem ke koronavirovým opatřením komora očekává výpadky u restaurací, husu si nyní lidé vychutnají spíše v kruhu rodiny.
Spotřeba drůbežího masa v ČR předloni meziročně stoupla o 4,1 procenta na 28,4 kilogramu na osobu, uvádí Český statistický úřad, podle komory loni stoupla na 28,7 kilogramu na osobu. Podle starších údajů unie sní každý Čech průměrně 200 gramů husího masa ročně.
„Tuzemské porážky chladí drůbeží maso výhradně vzduchem, což neplatí o chlazeném mase z některých okolních států, které do ČR drůbeží maso exportují za výrazně podnákladové ceny. Vzhledem k nelehké situaci pro chovatele hus a také pro producenty vína bychom byli rádi, aby zákazník ještě více než kdy jindy preferoval domácí produkci, a to nejen na pultech supermarketů. Prodej ze dvora, případně on-line prodej je stále možný,“ dodal prezident komory Jan Doležal.
Od středy bude v ČR v prodeji 312 druhů svatomartinských vín ze 74 vinařství. Na trh má podle odhadů Vinařského fondu, který známku propůjčuje, přijít asi 1,75 milionu lahví vína označeného touto známkou. Na trh v Česku se každoročně dostává kolem dvou milionů lahví svatomartinského vína. Loni vyrobilo 97 vinařství 366 druhů těchto vín, letošek tak představuje pokles o pětinu.
O alternativu k huse se letos postaral Znojemský městský pivovar, který ke svátku svatého Martina připravil pivo, jehož aroma připomíná odrůdu vína Sauvignon Blanc. „Sauvin“ vznikl ve spolupráci s Výzkumným ústavem pivovarským. „Sauvin je unikátní v separaci a kultivaci lokální znojemské vinné kvasnice a jejím použití pro kvašení pivní mladiny. Nic podobného ještě nikdo nevyzkoušel ani u nás, ani v zahraničí,“ řekl ředitel pivovaru Miroslav Harašta.
Svatý Martin je patronem vojáků, koní, jezdců a vinařů. Je také patronem hus, což údajně vzniklo díky legendě, že když se zdráhal přijmout biskupský úřad v Tours a schoval se do husince, hejno hus ho svým kejháním prozradilo, a proto musel poctu přijmout. Podle jiné legendy husy rušily svatého Martina při kázání, a proto si nyní odpykávají trest na pekáči.
ČTK