Polští zemědělci chtějí od čtvrtka opět blokovat přechod Medyka-Šehyni na hranici s Ukrajinou. Organizátor protestu agentuře PAP řekl, že rolníci pořád ještě nedostali písemnou záruku, že jejich požadavky budou splněny. Proto se rozhodli pokračovat v protestu.
Zemědělci zahájili protest 23. listopadu. Na Štědrý den jej ale přerušili, protože ministr zemědělství Czeslaw Siekerski jim o den dříve v Medyce slíbil, že jejich požadavky budou splněny. Farmáři požadují zejména dotaci na kukuřici, více peněz na provozní úvěry a zachování zemědělské daně na dosavadní výši.
„Pořád ještě jsme nedostali písemné potvrzení podepsané premiérem Donaldem Tuskem, že naše požadavky budou splněny, a tak pokračujeme v protestu,“ řekl agentuře PAP organizátor protestu Roman Kondrów. Dodal, že byl jen pořízen písemný záznam ze setkání z 23. prosince, kde ministr Siekerski a jeho náměstek Michal Kolodziejczak ujišťovali, že požadavky protestujících zemědělců budou splněny. „Ale nedostali jsme záruky, písemné prohlášení, a tak zítra (ve čtvrtek) obnovíme protest,“ dodal.
Vlastnímu protestu by v 08:00 měla předcházet tisková konference poblíž hraničního přechodu. Zemědělci chtějí tentokrát být přísnější, a tak za hodinu umožní projet pouze jednomu z čekajících vozidel. Projet budou smět auta, autobusy a kamiony převážející humanitární pomoc či vojenské vybavení, ale také zboží, které rychle podléhá zkáze, což jsou zejména potraviny.
Na hranici část přechodů blokují také autodopravci, obě skupiny si stěžují na levnou konkurenci z Ukrajiny. Polští dopravci pak blokují provoz na velkých hraničních přechodech s Ukrajinou od 6. listopadu a požadují po Evropské unii, aby obnovila pro ukrajinské firmy povinná povolení pro činnost v EU.
Proti levné ukrajinské konkurenci protestovali také autodopravci z Maďarska a ze Slovenska, tedy z dalších zemí, které sousedí s Ukrajinou a pociťují negativní dopady uvolnění podmínek pro ukrajinské dopravní firmy. Shodně kritizují, že EU na období do konce prvního pololetí tohoto roku zrušila pro ukrajinské dopravce systém povolování vjezdu do EU. Ukrajinské firmy tak začaly autodopravcům z těchto středoevropských zemí brát zakázky také na přepravu zboží v rámci EU, což nebyl původní záměr, když se EU rozhodla Ukrajincům pomoci.
ČTK