Malát uvedl, že ČR je vysoce orientovaná na export a tedy jakékoliv zpřísnění podmínek pro transport zvířat může zásadně ovlivnit konkurenceschopnost chovatelů. Spolu s dalšími faktory, jako je tržní nebo dotační prostředí, to může vést k poklesu stavů zejména masného skotu, doplnil. Ministerstvo zemědělství navíc zrušilo pro letošní rok dotační programy ze státního rozpočtu, které směřovaly na chov dojnic a skotu bez produkce mléka. Dotační titul se zrušil kvůli nedostatku peněz.
„Rezolutně odmítáme jakékoliv zásadní zpřísnění podmínek pro transport skotu s tím, že máme za to, že mají být důsledně kontrolována stávající pravidla a vytvořeny mechanismy na dohled nad jejich dodržováním i mimo země EU,“ uvedl ředitel svazu.
Podle Maláta je také nepřijatelné omezení doby přepravy, omezení týkající se teplot i návrh na zvýšení prostoru pro zvířata v dopravním prostředku. „To povede k tomu, že dopravní prostředky pro přepravu skotu nebudou tak vytížené, jako jsou nyní. Na kamion bude možné dát méně zvířat něž nyní a bude třeba zvířata přepravovat větším množstvím dopravních prostředků, což se negativně odrazí na uhlíkové stopě a také na ekonomice obchodování,“ dodal.
Komise uvedla, že časy přepravy se zkrátí a při dlouhých cestách musí být zvířata vyložena, aby si mohla odpočinout, mohla být nakrmena a napojena. Zvláštní pravidla se budou vztahovat na jateční zvířata a zranitelná zvířata, jako jsou neodstavená telata a zvířata březí.
Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič k návrhům řekl, že více než 80 procent občanů EU si přeje lepší ochranu zvířat. „Způsob, jakým zacházíme s přírodou, včetně zvířat, hodně vypovídá o tom, jací jsme lidé. Těší mě tedy, že dnes děláme pokrok v zajištění dobrých životních podmínek pro zvířata,“ řekl.
ČTK